Műtéti fogeltávolítás

A modern fogorvoslás minden eszközzel igyekszik a fogászati betegségek megelőzésére fektetni a hangsúlyt, és a már kialakult panaszok, problémák ellátásakor is a legfontosabb cél a fog egészségének a helyreállítása, ennek révén pedig annak minél hosszabb távú megőrzése.

Sajnos azonban a problémák, kellemetlen tünetek kialakulását nem minden esetben van lehetőség megelőzni. Amikor a fog megmentésére tett kísérletek sorra sikertelennek bizonyulnak, vagy az adott fog prognózisa már eleve rosszabb annál, minthogy érdemes legyen a páciens idejét és pénzét fogmegtartó kezelésekbe ölni, a további szövődmények elkerülése végett a legjobb döntés a fogtól elbúcsúzni. A fogak „hagyományos” úton történő eltávolítása, azaz fogóval/emelővel történő kihúzása azonban nem minden esetben kivitelezhető. Ilyen esetekben a megoldás az, ha a fogat műtéti úton távolítjuk el.

A műtéti fogeltávolításhoz speciális eszközökre, eljárási technikákra, és természetesen magas fokú hozzáértésre van szükség a fogorvos és csapata oldaláról. A beavatkozáshoz az eltávolítandó fognál ínylebenyt képzünk, melyet félrehajtva hozzáférünk a fogat körülölelő csonthoz. A csontból a szükséges legminimálisabb mennyiséget speciális fúrók segítségével eltávolítjuk, majd a fogat kiemeljük a helyéről. Szükség esetén a sebet megtisztítjuk a gyulladt szövetektől, majd visszazárjuk, és varratokkal látjuk el.

Milyen esetekben szükséges a műtéti fogeltávolítás?

• Gyökérkezelt fogak esetén, amennyiben az újra meg újra panaszokat okoz, és nincs más eljárás, amellyel a fog megmenthető lenne. A gyökérkezelt fogak nem élő fogak, ennél fogva törékenyebbek. Hagyományos fogeltávolítás esetén előfordulhat, hogy az őket ért erőhatásoktól eltörnek.
  • Ínyszélig letört fogak esetén, amelyeknek a koronai része már hiányzik, vagy csak nagyon kis darab maradt meg belőlük. A koronai rész hiányában az eltávolítandó foghoz nem lehet megfelelő módon hozzáférni.
  • Komplikált gyökéranatómiájú fogak esetén, például ha a gyökerek görbülete, vagy azok iránya miatt hagyományos eszközökkel történő foghúzáskor nagy a veszélye, hogy a gyökér egyes részei betörnek a csontba.
  • Ha a foggyökérnél fogeredetű ciszta alakul ki, melynek kezelésére, eltávolítására más módon nincs lehetőség, csak a foggal együtt.
  • Olyan fogak esetében, melyek koronai része már olyan nagy mértékben szuvasodott, hogy nagyobb erő hatására feltehetőleg összeroppannának.

Fájdalmas-e a sebészi fogeltávolítás?

A műtéteket biztonságos, steril műtéti körülmények között végezzük, helyi érzéstelenítésben, tehát a beavatkozás során Ön nem érez fájdalmat. A műtétet követően az esetek kis százalékában előfordulhatnak kellemetlenségek, akár fájdalom is, ezeknek a nem kívánt következményeknek azonban néhány egyszerű utasítás betartásával (mellyel minden páciensünket ellátjuk) elejét vehetjük. A legfontosabb, hogy a fogakat -beleértve a műtét helyét is- tisztán kell tartani, már az első naptól kezdve. A nehéz fizikai munkát, az edzéseket, az alkoholfogyasztást és a dohányzást, valamint bármilyen olyan tevékenységet, mely a vérnyomás emelkedését okozhatja, néhány napon keresztül kerülni tanácsos, és ha szükséges, a kezelőorvos által felírt gyógyszert (antibiotikum) is szedni kell. Mindezek fegyelmezett betartása mellett van a legnagyobb esély arra, hogy a sebgyógyulás esemény- és fájdalommentes lesz.