Műtéti fogágykezelés

A parodontitis, azaz a fogágy-gyulladás kapcsán gyakran hangzik el, hogy a megelőzéssel tehetjük a legtöbbet a betegség ellen. Az alapot a mindennapi, otthoni tisztítás biztosítja, kiegészítve a rendelőben végzett professzionális szájhigiéniai kezelésekkel, fogaink és ínyünk állapotáról pedig rendszeres fogorvosi vizitek során bizonyosodhatunk meg. E kontrollidőpontok során az íny enyhe fokú gyulladását már korai fázisban felismerhetjük és kezelhetjük, mielőtt nagyobb baj alakulhatna ki. Ez különösen azért fontos, mert a fogágybetegség sok esetben lassan, különösebben zavaró, az életminőséget komolyan befolyásoló tünetek nélkül alakul ki, és sok páciensünk már csak a súlyosabb következmények, mint például a fogak mobilissá válása esetén fordulnak orvoshoz.

Az íny gyulladását fogkőeltávolítással és a szájhigiéniás rutin javításával tudjuk gyógyítani, a fogágybetegség esetében ennél már több szükséges. A parodontitis diagnózisának felállítását követően fogorvosunk a rutin fogkőeltávolítást követően a fogak zárt kürettálását fogja előírni a gyulladás megszüntetésének érdekében. Sok páciens esetében ez a kezelés tartósan képes megszüntetni a kóros állapotot, a parodontitis előrehaladottabb eseteiben azonban előfordulhat, hogy következő lépésként a parodontológus szakorvos nyitott fogászati kürett, más néven műtéti fogágykezelés elvégzését fogja javasolni.

Hogyan zajlik a kezelés?

Műtéti fogágykezelést minden esetben helyi érzéstelenítésben végzünk, steril, műtéti körülmények között, steril eszközök és anyagok felhasználása mellett. Szakorvosunk az ínyt kis, precíz bemetszések mentén finoman leválasztja a fogakról és félrehajtja a beavatkozás idejére. Ez által hozzáférést nyerünk a mély ínytasakokhoz is, melyeket így meg tudunk tisztítani a baktériumforrásként funkcionáló fogkőtől, s a foggyökerek felszíneit is el tudjuk simítani, ezzel is gátolva a jövőben a fogkő felhalmozódását. Előrehaladott fogágybetegség esetén, ha már nagyobb csontveszteség lépett fel, a kezelést csontregeneráló anyagok (csontpótló) használatával egészíthetjük ki. A beavatkozás végén az ínylebenyt visszahajtjuk a helyére, és apró varratokkal látjuk el.

A beavatkozás után

Nem lehet kellőképpen hangsúlyozni, hogy a helyesen, szakszerűen kivitelezett műtéttel csak az első lépést tettük meg a gyógyuláshoz vezető úton, az út azonban még tartogathat számunkra további kihívásokat.

A műtéti fogágykezelést követően kellemetlen érzet, az íny érzékenysége, fájdalma normális következménynek tekinthető. A kezelést gyakran egészítjük ki antibiotikum-kúrával, ennek szedését nem szabad megszakítani akkor sem, ha tünetei enyhülnek vagy megszűnnek. A kezelést követően nyugodtan étkezhet, de kerülnie szükséges az irritáló, túlságosan fűszeres ételeket, valamint a tejtermékek fogyasztását. A dohányzás nagy mértékben növeli a betegség kiújulásának a kockázatát, ezért érdemes teljesen mellőzni a cigarettát a kezelést követően.

A műtéti fogágykezelések után pácienseinket rendszeres kontrollokra várjuk vissza, hogy ellenőrizni tudjuk a betegség és a szájhigiéné állapotát. A tartós gyógyulásra akkor van a legnagyobb esély, ha az otthoni szájhigiéniás rutinja során Ön a megfelelő eszközöket, megfelelő módon és gyakorisággal használja. parodontitissal hozzánk forduló pácienseink számára egyéni szájhigiéniás tanácsadásra is lehetőséget biztosítunk, ahol segítünk a megfelelő rutin kialakításában és elsajátításában.