Bölcsességfog-eltávolítás

Keveseknek adatik meg az a szerencse, hogy egész életük folyamán egyetlen egyszer sem kell bölcsességfog-problémákkal foglalkozniuk. Harmadik őrlőfogaink a legváltozatosabb módon tudják megkeseríteni életünket még akkor is, ha a lehető legnagyobb gondossággal tisztítjuk, ápoljuk őket. Ha a problémák súlyosbodnak, vagy gyakran vissza-visszatérnek, tartós megoldásként felmerül a fogak eltávolítása.

• Ha a bölcsességfogaknak nincs szemközti párja, funkciótlanná válnak a szájban. Mivel általában nehezen tisztíthatóak, a páciensek egy része megelőző jelleggel dönt az eltávolítás mellett.
  • Ha a bölcsességfogak a többi fog irányába dőlnek, előretolva azokat. Ez nem csak a fogak torlódásához vezethet, hiszen a szorosan álló fogakat lényegesen nehezebb tisztítani, amely lokális vagy kiterjedt ínygyulladást okozhat, és a fogak közötti szuvasodások kialakulása is valószínűbb.
  • Fogszabályozás esetén a kezelés előtt vagy után sok esetben érdemes megszabadulni a bölcsességfogaktól, azok ugyanis, tolhatják a fogakat, ezzel befolyásolva a fogszabályozó kezelés eredményét.
  • Ha a bölcsességfog időről időre (például időjárási frontok alkalmával) begyullad és fájdalmassá válik.
  • Ha a bölcsességfog, vagy a körülötte található íny begyullad, nagy fájdalmat okozva.

Kell-e félni a bölcsességfog-eltávolítástól?

Talán nincs még egy olyan fogászati kezelés, amelyet annyi rémtörténet övez, mint a bölcsességfogak eltávolítását. Kétségkívül akadnak szélsőséges helyzetek, és az ezekről szóló történetek –mint a rossz hírek- igen gyorsan terjednek. A csendes többségről, akiknek a bölcsességfogát különösebb kellemetlenségek nélkül távolították el, már sokkal kevesebb szó esik. A beavatkozást helyi érzéstelenítésben végezzük, amely a fájdalomingert teljes mértékben kikapcsolja. A páciensek jellemzően azt szokták kellemetlenségnek megélni, hogy viszonylag hosszú ideig kell igen nagyra nyitniuk a szájukat, ehhez pedig nincsenek hozzászokva.

A kezelést követő napokban néhány egyszerűen betartható utasítás követésére kérjük meg pácienseinket. Ha ezeket maradéktalanul sikerül betartani, a panaszok (arcduzzanat, fájdalmas gyógyulás) kockázatát szinte teljesen ki is iktathatjuk.