Fogkőeltávolítás

Ha van a fogászati kezeléseknek Szent Grálja, akkor az mindenképpen a fogkőeltávolítás. Ha egy átlagos páciens az élete során mindvégig kellő gyakorisággal venné igénybe ezt a kezelést, és emellett kielégítő otthoni szájápolási rutint folytatna, problémák egész sorának kialakulását előzhetné meg.

Milyen gyakran járjunk fogkőeltávolításra?

Természetesen egyénenként eltér a fogkőképződésre való hajlam, így az általa okozott problémák nem mindenkinél egyforma ütemben és intenzitással jelentkeznek. Legtöbbet akkor tehetünk egészségünk megőrzésének érdekében, ha a problémák kialakulása előtt, megelőző jelleggel vesszük igénybe a kezelést, a fogorvosunk által javasolt gyakorisággal. Átlagos esetben 6 havonkénti viziteket javaslunk, súlyosabb hajlam vagy már kialakult fogágybetegség esetén ennél gyakrabban, 3-4 havonta ajánljuk rendelőnk felkeresését.

Mi történik, ha nem távolíttatjuk el időben fogkövünket?

A fogkő a lepedék megszilárdult formája, mely olyan erősen tapad meg a fogakon, hogy azt otthoni eszközökkel lehetetlen eltávolítani. A fogkő felszínén igen könnyen tapadnak és telepednek meg azok a baktériumok, melyek a későbbiekben számos fogászati probléma kialakulását okozhatják, azok minden kellemetlen tünetével együtt.

Fogkő állhat a hátterében a kellemetlen leheletnek, a fognyaki szuvasodásoknak, a duzzadt, vöröses, gyakran vérző ínynek is. Az íny gyulladt állapota (gingivitis) az előszobája a fogágygyulladásnak (parodontozis), mely hosszú távon fogaink elvesztéséhez is vezethet.

Hogyan zajlik a kezelés?

A fogkőeltávolítás valójában egy komplex kezelés, melynek célja a megfelelőn higiénikus közeg megteremtése, valamint a fogkő újraképződését lassító körülmények kialakítása. A kezelés, kiváltképp gyulladt fogíny esetén okozhat némi kellemetlenséget, ezért a kockázatok és a páciens igényeinek, toleranciájának felmérését követően a kezelést érzéstelenítő alkalmazásával kezdjük meg. Ez lehet felületi, vagy hagyományos, injekcióval történő teljes érzéstelenítés is. Ezt követi a fogkő eltávolítása, melyhez egy kíméletes, de a fogkővel szemben igen hatásos ultrahangos eszközzel, úgynevezett depurátorral végezzük. Mivel az alaposság a fogászatban kiemelten fontos, a depurátorral nehezen megközelíthető területeken (pl. fogközök, íny alatti területek) manuális eszközökkel, aprólékos munkával távolítjuk el a fogkövet. Ezt követően magas nyomású homokfúvó eszközzel a fogak felszínét simára polírozzuk. Ez nem csak szebbé teszi a fogakat, de a sima felületen nehezebben tapad meg a lepedék, így a fogkő is lassabban alakul ki rajtuk a jövőben. A kezelés eredményeképp az íny gyulladása mérséklődik, a fogak elszíneződésektől mentesek és csillogóak lesznek.