Zárt kürett

A gyulladt íny még nem feltétlenül jelent komoly, visszafordíthatatlan problémát. Rendszeres professzionális tisztítás és az alapos otthoni fog- és szájápolás révén az íny gyulladása, és az azzal együtt járó kellemetlen tünetek, mint pl. a fogínyvérzés, megszüntethetők. Ha azonban a fogíny gyulladásából fogágy-gyulladás, azaz parodontitis alakul ki, feltétlenül szükséges a mihamarabbi beavatkozás, ugyanis a gyulladás hatással lehet a fogakat tartó csontszövetekre is, magával vonhatja ezek sorvadását, ez pedig egyenes úton vezet fogaink meglazulásához, elvesztéséhez.

A már kialakult fogágy-gyulladás esetén fogorvosunk szinte minden esetben a gyulladásmentes állapot megteremtését fogja legfontosabb célul kitűzni, még akkor is, ha Ön eredetileg valamilyen más fogorvosi panasszal keresett fel bennünket. Hacsak nem sürgős, akut problémával fordul hozzánk, fogai egészségének szempontjából minden más kezelés előfeltétele a gyulladás megszüntetése. Ha fogpótlásra van szüksége, ha fogai esztétikáján szeretne változtatni, vagy ha valamilyen szájsebészeti beavatkozás előtt áll, legelső lépésként a fogágy gyulladását szükséges kezelni.

Gyulladásmentes állapotban a fognyakaknál az íny szorosan körülöleli a fogakat, gyulladás hatására azonban elhúzódik a fogtól, és az így keletkezett apró rés –úgynevezett tasak- teret enged a gyulladást okozó baktériumoknak. A fogkő ugyanis a mély tasakokban is fel tud halmozódni, a spontán gyógyulás tehát orvosi beavatkozás nélkül sajnos lehetetlen, hiszen a fogkő ugyanis a mély tasakokban is fel tud halmozódni, a spontán gyógyulás tehát orvosi beavatkozás nélkül sajnos lehetetlen.

A kezelést fogkőeltávolítással kezdjük, melynek során eltávolítjuk a felhalmozódott fogkövet a fogak látható felszíneiről. Fogágy-gyulladás esetén azonban ez nem elégséges, a tisztításnak ki kell terjednie a fogak körüli tasakokra is. Zárt kürettálás esetén parodontológus szakorvosunk helyi érzéstelenítést alkalmaz, így a kezelés nem jár fájdalommal. Ultrahangos és lézeres műszerek használatával minden egyes fog körül kitisztítjuk és fertőtlenítjük a tasakokat, eltávolítva a fogíny alatt megtelepedett fogkövet, lepedéket és a gyulladt szöveteket, ezt követően a foggyökerek felszínének egyenetlenségeit elsimítja, hogy a későbbiekben nehezebben telepedhessenek meg rajta a gyulladást okozó plakkbaktériumok. Amennyiben a kezelés a teljes szájra kiterjed, előfordulhat, hogy a páciens megterhelőnek érezné, ha egy ülésben tisztítanánk ki az összes tasakot. Ilyenkor természetesen lehetőség van a kezelést több részre bontani, azonban az összes tasak megtisztítását 24 órán belül kell elvégezni.

Fontos megemlíteni, hogy a zárt kürettálást követően sem engedjük el pácienseink kezét, rendszeres kontrollok során ellenőrizzük a gyulladás állapotát, a tasakmélységet és a szájhigiénia alakulását. A kezelést gyakran szükséges néhány havonta megismételni a teljes gyógyulás eléréséig, bizonyos esetekben pedig gyógyszeres kúrával (antibiotikum) is kiegészítjük.