Miért kell csontot pótolni?

Állcsontunk, melyben fogaink rögzülnek, nem tartozik azon testrészeink közé, amelyre különösebben sok figyelmet fordítunk. Amíg nem kerül sor fogpótlásra, rendszerint eszünkbe sem jut, hogy létezik. Pedig abban az esetben, ha implantátumos fogpótlást szeretnénk, különösen nagy szükségünk van arra, hogy állcsontunk egészséges, kellő vastagságú és magasságú legyen.

Ez azonban gyakran nem is olyan magától értetődő, mint gondolnánk. A fogvesztést követően ugyanis a szervezet, mely a „gazdaságos” működésre törekszik, szükségtelennek érzékeli fenntartani az addig normális csontmennyiséget, hiszen a rágóerőket már nem közvetítik a csontba a fogak. Ilyenkor a csont elkezd felszívódni, veszíteni a magasságából, vastagságából.

Az állcsont nem csak a fogvesztés esetén, de például fogágybetegségben szenvedő pácienseknél is sorvadásnak indulhat a tartósan fennálló gyulladt állapot következményeképp.

A folyamat mindenkinél teljesen egyéni. Sok páciensnél már néhány hónappal a fog elvesztését követően jól látható mértékben csökken a csontmagasság, míg másoknál ez éveket is igénybe vehet.

Csontpótlás és implantáció

Az implantátumok biztonságos beültetéséhez elengedhetetlen a megfelelő csontmagasság és szélesség. Hosszában el kell hogy férjen biztonságos távolságban a közel fotó idegektől, széltében pedig szükséges, hogy körülvegye legalább egy minimális mennyiségű csont minden irányból. Ha ezek a feltételek nem adottak, fogorvosunk csontpótlást fog javasolni az implantátum-beültetés kiegészítő kezeléseként.

Nem is olyan ijesztő…

Bár tény, hogy kifejezetten súlyos esetekben léteznek olyan műtéti eljárások, amelyek akár kórházi bennfekvést is megkívánhatnak, ez az esetek elenyészően kis százalékára igaz. A csontpótlások túlnyomó többségét magánrendelői körülmények között végzik, az implantációs kezelési terv részeként, az implantátum-beültetéssel egyidőben, vagy azt néhány hónappal megelőzően. A steril, műtéti körülmények természetesen elengedhetetlenek az Ön biztonsága és a kezelés sikere érdekében, de ezzel csak nekünk lesz dolgunk!

Csontpótláskor az érintett területet sebészileg feltárjuk, majd feltöltjük csontpótló anyaggal, mely egy fehér színű, organikus vagy szintetikus alapú granulátum. A területet gyakran vékony kollagén membránnal zárjuk le, ezután varratokkal látjuk el. A kezelés kíméletesen, helyi érzéstelenítésben zajlik. A műtétet követő napokban előfordulhat némi fájdalom, mely teljesen normális és gyógyszerrel könnyedén csillapítható. A teljes gyógyulásig el kell telnie néhány hónapnak, ekkorra az adott területen már erős, egészséges csont fejlődik ki.

Mit jelent az arcüreg-emelés?

A felső állcsontra tervezett implantátumok esetén, jellemzően a 3-as, 4-es és 5-ös fogak esetén felmerül a gyanú, hogy a szájüreget az arcüregektől elválasztó csont vastagsága nem kielégítő a beültetéshez. Ebben az esetben a csontpótláshoz hasonló, vagy azzal azonos csontpótló anyagokat és membránt használva töltjük fel az arcüreg alapját csontpótlóval. Ebben az esetben is szükséges néhány hónapig gyógyulni hagyni a területet.