Resectio

Fogaink megőrzése érdekében még akkor is van lehetőség lépéseket tenni, ha a baj már kialakult, vagy ha már többfajta kezeléssel is megpróbálkoztunk, de azok nem jártak sikerrel.

A gyökércsúcs-rezekció a szájsebészeti kezelések körébe tartozik, célja pedig egy beteg fog megőrzése, konzerválása a lehető leghosszabb időre.

Milyen esetekben megoldás a gyökércsúcs-rezekció?

• Olyan fogak esetében, amelyeket korábban gyökérkezeltek, ám a gyulladásos tünetek újra meg újra felütik fejüket.
  • Azokban az esetekben, amikor gyökérkezelés során a tágító- vagy gyökértömő-műszer a gyökércsatornába beletört.
  • Ha egy gyökérkezelt fog gyökércsúcsánál granulóma alakul ki, mely más terápiára nem reagál.
  • Ha a gyökérkezelés szükséges lenne a fog megmentése érdekében, ám annak kivitelezését bizonyos körülmények (például a fog komplikált gyökéranatómiája) gátolják.

Mi a gyökércsúcs-rezekció lényege?

A beavatkozás célja, hogy a foggyökér csúcsa körüli gyulladásos folyamatokat megszüntetve konzerváljuk a fogat a lehető leghosszabb távra. Gyökércsúcs-rezekciót csak gyökértöméssel ellátott fogakon lehet elvégezni, így ha a kérdéses fog korábban nem lett gyökérkezelve, ezt a kezelést a rezekciót megelőzően szükséges elvégezni.

A gyökércsúcs rezekciója annyit jelent, hogy a foggyökér végéből egy kis darabot levágunk és eltávolítunk. Ezáltal a gyulladásos folyamatok okozóját fizikailag eltávolítjuk, javítjuk a fog gyógyulási esélyeit.

Hogyan zajlik a beavatkozás?

A gyökércsúcs-rezekciót szájsebész szakorvos végzi, helyi érzéstelenítésben, steril műszerek és anyagok használatával. A beavatkozás során első lépésként ínylebenyt képzünk, hogy az ínyt a kezelendő fog felületéről félre tudjuk hajtani a műtét idejére. Ezt követően megnyitjuk a fog gyökerét rejtő állcsontot. Fogszakorvosunknak így már szabad hozzáférése van a fog gyökeréhez, melynek a csúcsából levág egy néhány miliméteres darabot. Fontos, hogy alaposan mérlegelni kell, hogy mekkora a maximálisan eltávolítható gyökércsúcsdarab hossza, ami még nem befolyásolja negatívan a fog stabilitását hosszú távon. Bizonyos esetekben a fogat retrográd gyökértöméssel szükséges ellátni, mely azt jelenti, hogy a gyökértömő anyagot nem a fog koronai oldaláról, hanem a foggyökér felől helyezzük be. Amennyiben a gyökércsúcs körüli gyulladás következtében csontveszteség is fellépett, fogszakorvosunk javasolhatja a rezekcióval egyidőben történő csontpótló eljárás alkalmazását is.